Je moet ergens beginnen in je carrière…

Zo ook Michel Schaeffer. Hij belandde na een aantal omzwervingen veertien jaar geleden bij bol.com. Toen nog een online winkeltje met louter boeken, cd’s en dvd’s. In 2002 besloot eigenaar Bertelsmann om te stoppen met bol.com en waren er dankzij het klappen van de dotcom-bubbel weinig partijen geïnteresseerd in een overname. Op het allerlaatste moment meldde zich toch nog een koper en kon bol.com voortbestaan.

Samen met toenmalige algemeen directeur Daniel Ropers en een klein team wist Schaeffer als marketingdirecteur bol.com verder te laten groeien. De rest is geschiedenis: de winkel groeide uit van startup tot de grootste online shop van de Benelux met 7,5 miljoen klanten en een omzet van 1,2 miljard euro.

Over de avonturen van de begindagen tot nu schreef Schaeffer een boek. Inmiddels adviseert hij andere bedrijven. Een advies voor twintigers heeft hij overigens ook…

“Als ik nu twintiger was, dan zou ik een technische studie kiezen. Econometrie of misschien informatica”, fantaseert Schaeffer. “Als je twijfelt over waar er de komende jaren werk is, dan is dat een tak van sport waar ongelofelijk interessante en gave dingen gaan gebeuren.”

De toekomst

En daar heeft Schaeffer een punt. Alleen al de ontluikende industrie rond augmented reality zal een business worden van 60 miljard euro volgens topconsultant Michael Wolf. En dat is slechts het begin: denk aan de ontwikkeling rond slimme speakers en digitale assistenten.

“Er gaat een tijd komen dat jij gewoon tegen je speaker zegt dat je nieuwe batterijen nodig hebt en dat hij door middel van data en algoritmes weet welke jij wil hebben”, voorspelt ook Schaeffer. “Dit soort technologieën worden ontwikkeld door de Samsungs, Googles, Amazons en Facebooken van deze wereld. Het betekent dat het beslissingsproces van individuen steeds meer naar software en algoritmes verschuift.”

bol.com, Amazon, webwinkel

Niet zelden komen banen als developer, datawetenschapper, systeemanalist en software-ontwikkelaar voorbij in lijstjes met dé banen voor millennials. Er is veel vraag naar dit soort mensen, je krijgt een prima salaris en hebt mogelijkheden om door te groeien.

Grootste fout

Maar wacht! Voordat je meteen inschrijft voor een dergelijke studie heeft Schaeffer een tip.

“Het klinkt obligaat, maar ik geloof er écht in: doe vooral wat je leuk vindt”, begint Schaeffer over de grootste fout in zijn carrière. “Ik heb ooit in de farmacie gewerkt in een business to business-achtige rol. Dat was dus dubbel niks voor mij. Ik word enorm gedreven door consumenten en consumentengedrag. Als je dan ook nog eens in een industrie zit die niet je ding is, dan word je daar ongelukkig van.”

Dat je door te switchen misschien minder gaat verdienen, moet je maar op de koop toenemen volgens de ervaringsdeskundige. “Dat komt allemaal vanzelf wel als je je passie volgt. Het heeft mij in ieder geval geholpen. Ik ben voor een internetbedrijf gaan werken, omdat dat me hartstikke leuk leek.”

Door de verandering heeft hij naar eigen zeggen echt zijn ding gevonden. “Als je ergens een passie voor hebt, dan gaat je carrière als vanzelf vooruit. Zorg dat je een baan hebt waar je energie uit haalt, dan ga je vrijwel automatisch excelleren in je vakgebied.”

LEES OOK: Dit is het geheim van bol.com, volgens de man die het bedrijf hielp groeien van nul naar meer dan een miljard omzet